W połowie maja br. w Poznaniu odbyła się ósma edycja Tygodnia Mikrofalowego i Radarowego (Microwave and Radar Week), w której czynny udział wzięli przedstawiciele Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Kolejne rezultaty misji Rosetta – kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko w kolorach tęczy z gąbczastym rdzeniem Drukuj Email
czwartek, 17 września 2020 14:51

Misja sondy Rosetta Europejskiej Agencji Kosmicznej, która badała z bliska kometę 67P/Czuriumow-Gierasimienko, dostarczyła naukowcom mnóstwo nowych danych, które będą służyć do dalszych badań przez kolejne lata.

Celem Rosetty było m.in. zbadanie właściwości jądra kometarnego, składu chemicznego, cech fizycznych oraz geologicznych, a więc tym samym zdobycie kolejnych informacji o powstaniu  i ewolucji Układu Słonecznego.

Sonda Rosetta została wystrzelona z Ziemi 2 marca 2004 roku. W ciągu 10 lat lotu sonda przeleciała w okolicy planetoid Šteins i Lutetia, zaś bardzo ważna część misji rozpoczęła się w 2014 roku, kiedy to dokonano historycznego lądowania próbnika Philae na powierzchni komety. 12 listopada Philae oderwał się od sondy Rosetta i wylądował na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko, jednak nie w taki sposób, jaki zaplanowano. Przy lądowaniu kilka razy się odbił i osiadł w nieznanej lokalizacji, ale do wyczerpania akumulatorów (dokładnie 63 godziny) zdołał przeprowadzić większość zaplanowanych badań. Niezwykle istotny w misji okazał się eksperyment CONSERT, dzięki któremu we wrześniu 2016 roku odzyskano dokładną pozycję Philae w regionie wcześniej zidentyfikowanym przez instrument.

CONSERT to bistatyczny radar na pokładzie Rosetty i lądownika Philae, który został zaprojektowany do badania jądra komety 67P/Churyumov-Gerasimenko za pomocą fal radiowych o częstotliwości 90 MHz. Kierownik CONSERT, prof. Włodek Kofman, który prowadzi badania w Instytucie Planetologii i Astrofizyki CNRS/UJF w Grenoble oraz Centrum Badań Kosmicznych PAN, wraz z grupą naukowców zaangażowanych w eksperyment w publikacji pod tytułem „The interior of Comet 67P/C–G; revisiting CONSERT results with the exact position of the Philae lander”  w oksfordzkim czasopiśmie naukowym Monthly Notices of the Royal Astronomical Society omawia rezultaty dzięki dokładnej lokalizacji Philae.

Pomiędzy sondą Rosetta a próbnikiem Philae przesyłane były fale radiowe, które przechodziły przez wnętrze komety. Dzięki temu zakładano możliwość zbadania rozkładu gęstości materii wewnątrz komety i zorientowanie się, z jak dużych części się ona składa, np. czy ma budowę warstwową. Określenie dokładnego położenia lądownika na komecie było niezmiernie istotne do pełnej interpretacji otrzymanych już danych. Wyniki badań potwierdzają, że promieniowanie słoneczne znacząco modyfikuje powierzchnię komety podczas jej podróży w przestrzeni pomiędzy orbitami Jowisza i Ziemi, i z tego powodu wnętrze komety jest bardziej porowate niż materiał przy powierzchni. Precyzyjne modele 3D komety z lądownikiem Philae na powierzchni (grafika poniżej) pozwoliły uściślić poprzednio opublikowane wyniki i poprawić analizę struktury wnętrza komety.

Źródło: ESA/Rosetta/Philae/CONSERT

Pierwsza grafika przedstawia sygnał łączący przyrząd CONSERT na Philae na powierzchni komety z sygnałem przyrządu na sondzie Rosetta. Kształt wachlarza jest wynikiem ruchu sondy Rosetta wzdłuż jej orbity, przy czym kolory pokazują odrębne ścieżki sygnału. Druga grafika przedstawia sygnały, które rozchodzą się wewnątrz komety od lądownika Philae do punktów, z których opuszczają kometę do sondy. Wygięcie na rysunku jest wynikiem rzutowania jej ścieżek na wyboistą powierzchnię komety. Kolor niebieski wskazuje na bardziej płytkie ścieżki (tylko kilka centymetrów), natomiast odcienie czerwieni wskazują miejsca, w których sygnały przeniknęły na głębokość powyżej 100 m. Czas przejścia sygnału między dwoma radarami daje informacje o jądrze komety, o jego porowatości i składzie. Zespół naukowców biorących udział w eksperymencie odkrył, że promienie rozchodziły się z różną prędkością, wskazując na różne gęstości wewnątrz komety.

Dyskusja na temat niniejszych wyników jest nadal otwarta, natomiast kolejne rezultaty badań dowodzą, że wnętrza komet mogą zawierać niezwykle cenne wskazówki dotyczące powstawania naszego Układu Słonecznego.

Głównym wykonawcą orbitera Rosetta była firma Astrium GmbH. W skład konsorcjum przemysłowego wchodziło ponad 50 podwykonawców z 14 krajów europejskich i Stanów Zjednoczonych. Swój udział w projekcie miało także Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk, które opracowało na potrzeby misji penetrator MUPUS (Multi purpose Sensors for Surface and Subsurface Science) wraz z niezbędną aparaturą naukową.

Więcej na temat artykułu:

Więcej o sondzie kosmicznej Rosetta:

Poprawiony: czwartek, 17 września 2020 14:57

Start Aktualności Aktualności Kolejne rezultaty misji Rosetta – kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko w kolorach tęczy z gąbczastym rdzeniem