Misja sondy Rosetta Europejskiej Agencji Kosmicznej, która badała z bliska kometę 67P/Czuriumow-Gierasimienko, dostarczyła naukowcom mnóstwo nowych danych, które będą służyć do dalszych badań przez kolejne lata.

Odkrycia misji IBEX zaliczone przez NASA do najważniejszych w 2009 roku PDF Drukuj Email
piątek, 18 grudnia 2009 11:53

Odkrycie Wstęgi w heliosferze, dokonane przez misję kosmiczną NASA IBEX, w której uczestniczy CBK PAN, zostało uznane przez NASA do najważniejszych w 2009 roku.

Satelita Interstellar Boundary Explorer (IBEX) umożliwił opracowanie pierwszych map niebieskich granic Układu Słonecznego na jego styku z otoczeniem galaktycznym. Mapy te opracowane zostały na podstawie danych zebranych przez dwa detektory na pokładzie satelity w ciągu pierwszych sześciu miesięcy obserwacji. Detektory te zliczały nadbiegające z granic heliosfery energetyczne atomy neutralne. Nowe mapy ukazały strukturę obszaru oddzielającego Obłok Lokalny gazu galaktycznego od heliosfery, w której zanurzone jest Słońce, Ziemia i pozostałe planety, zawierającą nieoczekiwaną i nieprzewidywalną przez dotychczasowe modele Wstęgę - pierścieniowaty obszar o podwyższonej emisji atomów. Odkrycie IBEX-a zmieni poglądy na procesy zachodzące na styku Układu Słonecznego i ośrodka galaktycznego.

W związku z tym odkryciem CBK PAN przygotowało pakiet prasowy, dostępny pod adresem:

Lista NASA najważniejszych odkryć w 2009 roku dostępna jest pod adresem http://www.nasa.gov/home/hqnews/2009/dec/HQ_09-285_Year_in_review.html (w języku angielskim)

Informacje o odkryciu IBEX-a można także znaleźć pod adresem http://www.nasa.gov/mission_pages/ibex/allsky_visuals.html (w języku angielskim)

Poprawiony: poniedziałek, 26 kwietnia 2010 11:36